En väl etablerad skrönas död?

Varför testar man inte längre VMA-signalen första måndagen i varje månad klockan 15.00? Det är en fråga som vi ofta får till redaktionen. Jag vände mig med frågan till sakkunnig på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och fick till svar: ”Det är en riktigt bra skröna, test av Hesa Fredrik varje månad alltså”.

Vi är glada för att det finns ett intresse för signalen för viktigt meddelande till allmänheten, även känd under namnet Hesa Fredrik. Vi är också glada över att våra läsare har ett så gott minne. Senast signalen ljöd varje månad var nämligen för 68 år sedan.

Under andra världskriget hade man begränsad provning varje helgfri måndag en gång i månaden klockan 15.00. Efter krigets slut 1945 ändrades intervallet till fyra gånger per år.

Intervallet i dag baseras på en förordning från 1961. Den säger att signalprov i fred ”utföres årligen fyra gånger, nämligen första helgfria måndagen i månaderna mars, juni, september och december klockan 15.00”.

Så kort sagt är det en skröna att VMA-signalen nyligen har testats varje månad. Det här inlägget är ett försök att ta död på den skrönan.

/Irene, red

15 thoughts on “En väl etablerad skrönas död?

  1. Fast det där är inte sant! Jag MINNS att den tutade varje månad när jag gick i skolan, och jag är inte 68+… 🙂 Men då var det väl kommunen/räddningstjänsten här som hade missat att den bara skulle testas en gång per kvartal.

  2. Jag minns också att ”Hesa Fredrik” ljöd varje månad då jag gick i skolan på 80-talet, och det är inte heller 68 år sedan.

  3. Hej och tack för kommentarer om Hesa Fredrik en gång i månaden.

    Krisinformation.se kollade detta med Håkan Marcusson, handläggare på MSB, och han säger så här:

    ”Vi är säkra på att Sverige gick över till att till att testa varningen varje kvartal senast 1961, enligt en förordning från det året.
    Men det kan finnas avvikelser från det. Man kan inte utesluta att räddningstjänsten i vissa orter har testat signalen oftare.”

    Hansi, red

  4. samma i alingsås under 70-talet, och trollhättan på 80-talet.
    dock var det ju inte VMA som lät, utan flyglarm och faran över som testades.
    jag tror man ändrade i samband med införandet av VMA, och började testa fyra gånger om året.

  5. I Stockholm ljöd signalen varje månad så sent som på 80-talet (och kanske längre), i innerstan såväl som i förorten. Varför påstår ni att det är en skröna? Är det nån 17-årig praktikant som har skrivit den här sidan, och som på sin höjd slagit i nån gammal förordning, men aldrig orkat fråga livs levande människor?

    Ungefär som ”experten” helt okontrollerat fick stå hos Historieätarna och påstå att man började importera bananer till Sverige på 1970-talet, fast ungefär halva landets befolkning vet att så är inte fallet. Men de kanske har gått på en skröna?

  6. Vad roligt och intressant att ta del av era minnen! Även på Twitter och Facebook har vi fått kommentarer om man har ett minne av att det hördes oftare i barndomen, oavsett när den var. Faktum är att jag också kommer ihåg det som att det var den första måndagen i varje månad när jag var liten i 60-talets Stockholm.

    Men är det bara minnet som luras? Kan det vara så att våra föräldrar fortfarande tänkte på Hesa Fredrik som något man hörde varje månad, och att de förmedlat det till oss?

    Eller är det kan det vara kommunen vi bodde i som var övernitisk och testade oftare än de borde? För jag sitter och bläddrar i Kungl Civilförsvarsstyrelsens ”Föreskrifter om SIGNALPROV MED ANLÄGGNINGAR FÖR UTOMHUSALARMERING” (1961 års upplaga) och där står det klart och tydligt att signalen bara ska testas en gång i kvartalet. Ett klipp från Norrköpings Tidningar, 1957, visar samma sak.

    /Anna T, red

    • Mina föräldrar bodde inte ens i landet före 1958 och hade helt andra minnen från 40-talet än signaler utan efterföljande bomber.

      Jag förstår inte varför minnet skulle ”lurat” så många under en viss tidsperiod. Det finns ingen rimlig anledning. Om jag påstår att jag bodde på motorvägen som barn och steg upp innan jag gick och lade mig så finns det en vinst i detta, nämligen att berätta för min samtalspart att det är mer synd om mig än om henne/honom.

      Men jag ser ingen som helst vinst i att folk påstår sig hört en viss, i sig helt ointressant, signal 12 ggr om året i stället för 4. En signal som man knappt skänker en tanke idag, eftersom man hör den så sällan. Och finns det inget att vinna på historien så är risken överhängande att den faktiskt är sanning.

      Om jag vore du skulle jag kolla med folk som personligen jobbat med saken, säg, under 70-talet. Att nån sitter och läser förordningar i dag berättar inte mer än vad som står i förordningen. Och där står det INTE, som du påstår, klart och tydligt att signalen bara ska testas en gång i kvartalet.

      1) Det står att den ska testas en gång i månaden. Men ”bara” finns bara i din läsning.
      2) Förordningen och klippet är från 1961 resp 1957. Vad är det som säger att inte nån utökade testerna några år senare?

      • ”Om jag påstår att jag bodde på motorvägen som barn och steg upp innan jag gick och lade mig så finns det en vinst i detta, nämligen att berätta för min samtalspart att det är mer synd om mig än om henne/honom.”

        Tack för att du påminde mig; jag måste kolla Monty Python igen!
        PS. Jag kommer också ihåg larm en gång i månaden. DS.

      • Nu är jag bara 23 år (och lite mindre än ett år sent ute på att svara egentligen: Men jag kände mig tvungen), men många av mina vänner påstår också att det var varje månad när de var små. Jag själv minns HELT DEFINITIVT att det INTE var så, men alla andra verkar minnas att de måste ha nyligen ändrat…

        Hur kan jag minnas så som krisinformation.se skriver, medans alla andra verkar vara så säkra på att vi har fel?

        Detta väcker ju en till fråga, är det verkligen så att alla minns under samma tidsperiod? Mina vänner var liksom inte ens påtänkta under 70-talet. Så, hur kan ni här minnas det ifrån 70-talet, när mina vänner minns att det måste ha ändrats under 90-talet? Och allt där emellan?

        Det enda som verkar vara gemensamt är att det ändrades när de var små…

        …Kan det vara så att man minns dåligt? Eller är vi alla tidsresenärer? Eller finns det någon större konspiration hos krisinformation.se?

        Jag har säkert fel. Spelar det någon roll? Troligtvis inte (om inte nu MSB är en undergrupp till illuminati eller består av ödlemänniskor, och det kan vi ju inte veta). Om ens hjärna lurar en, är det ett intressant fenomen? Definitivt.

      • Hej Alice! Mycket intressanta funderingar. Och svaret på grundfrågan är nog så tråkig som att vissa kommuner kan ha fortsatt att testa en gång i månaden, medan andra antog det nya systemet. Därför har vi olika upplevelser. En tes bara! Vad det gäller huruvida vi är ödlemänniskor eller något annat… låter jag vara osagt. För hur vet jag att jag är det jag tror att jag är? Och hur vet jag att en ödlemänniska är det samma för dig som för mig?

        Jättesvårt att veta.

        /Jeanna, red.

  7. Även jag, född 80 i Bromma, minns tutandet. Första måndagen i månaden. Det känns fortfarande konstigt att det är så sällan numera. Saknar det.

  8. Jag minns första gången ”Hesa Fredrik” testades i Göteborg. Via Pressen hade detta meddelats allmänheten och att signalerna skulle uppfattas som enbart test. Jag och en kompis hade gav oss iväg till Roses kulle på Hisingen för att lyssna. Vi tyckte det var spännande med det förfärliga ljudet runt om där vi stod. Jag är nästan säker på att det var den 1 september – men vilket år? Var det år 1939 eller var det 1940? Kan någon svara på det? Jag var då 8 eller 9 år.
    Med vänlig hälsning
    Ingemar

Kommentera

