Har VMA-signalen drunknat i dagens samhälle?

Det här är ett gästinlägg skrivet av Marcus Johansson, kriskommunikatör på Länsstyrelsen i Halland.

Jag undrar om VMA-signalen har drunknat i dagens informationssamhälle. Hösten 2012 rasade en brand som spred farlig rök i Halmstad. Mitt under pågående räddningsarbetet hotade vinden att vända och sprida denna giftiga rök över Halmstad. Eftersom det var lördag var det gott om folk på stan. Räddningsledaren beslöt sig därför för att utlösa ett VMA med signal.

Reaktionen uteblev dock. Inget hände. Folk fortsatte sina bestyr. Som tur var vände inte vinden och allmänheten undkom faran utan att ens bli förskräckta. Denna gång.

Denna och flera andra VMA-erfarenheter i Halland påvisar att kunskapen om VMA måste öka och systemet måste utvecklas. Därför genomför vi, Länsstyrelsen i Halland och en rad samverkande myndigheter och organisationer nu en informationskampanj kring VMA. Brandmän ska ut i gathörn och sprida flygblad. Kommunikatörer ska snacka i lokalradion. På stormarknader rullar informationsfilmen Sju sekunders tut, gå inte ut. En film som uppmanar tittaren till handling vid VMA.

Samtidigt hoppas och tror vi på att tillsammans med andra myndigheter hitta former för att utveckla VMA så att vi, när vi behöver det, kan nå ut. Därför uppmanar jag alla som följer denna blogg att dela med sig av sina erfarenheter och kreativa förslag på hur vi gör VMA bättre.

/Marcus Johansson, Länsstyrelsen i Halland.

36 thoughts on “Har VMA-signalen drunknat i dagens samhälle?

  1. Så gott som varenda kotte i det här landet har en mobiltelefon, varför inte köra VMA via SMS? Det kan inte vara raketteknik att få ut ett grupp-sms till alla telefoner inom ett visst område.

      • Men då måste man först ha: #1 en telefon som det går att köra appar på (vilket inte alla har). #2 laddat ned sagda app (vilket inte alla som har #1 har). Alla telefoner har (sedan 1994) dock möjlighet att ta emot ett SMS. Varför gå över ån efter vatten?

  2. Jag var i bilen i centrala stan vid gamla biblioteket, på väg hem. Kan bara bekräfta. Ingen som helst reaktion. Vad som också borde nämnas att jag slog på radion direkt där kom den inte någon information så länge jag lyssnade på radion. (ca 5-10 min).
    /Per

    • Hej Per.
      Det blev tyvärr en viss fördröjning mellan att signalen ljöd och att information gick ut via P4. Jag tror det hela var en kombination av ovana (signalen har trots allt inte använts sedan krigstid i Halmstad) och fördröjning i kommunikationen. Vi hoppas att det inte ska hända igen. /Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig, Halmstads kommun

  3. Ingen jag känner kan nått om signalen, mer än att om vi skulle tex hamna i krig skulle signalen gå. Men vem tror ett krig är pågång idag?
    Vilka vet om att VMA signalen kan användas vid tex risk för rök?

    Jag själv brukar alltid lyssna upp om jag hör signalen, och försöker tänka på om det är rätt dag för testsignal. Men tror inte heller jag skulle reagera om signalen tjuter och ingen annan varning kommer ut via tex sociala medier, sms, tv, radio.

  4. Och vad händer om det behöver varnas för fara just under de helgfria måndagarna som filmklippet visar? Då filmen säger att man inte behöver gå inomhus just under dessa dagar?

    • Förra sommaren utmanades vi i Halland av just det problemet. Halmstad behövde upplysa medborgarna om ett pågående utsläpp en måndageftermiddag i juni.

  5. Idag är det väl bara lokalradiostationerna som går ut med information i radion? Skulle nog nå fler om man även kunde gå ut med information på de lokala reklamfinansierade kanalerna, typ NRJ, Rix FM osv osv.
    Själv lyssnar jag aldrig på den lokala radion och VMA-signalen hörs inte där jag befinner mig.

    • Ok. Idagsläget är det nog upp till varje kanal, som inte omfattas av Public service-avatalet att göra som de vill. Vilka kanaler lyssnar du mest på. Lyssnar du analogt eller stömmar du från nätet?

      • De jag lyssnar mest på är just Rix FM och NRJ och det är både analogt och streaming. När jag är på jobbet är det streaming som gäller och hemma är det analogt.

    • När Sveriges Radio går ut med VMA går det även ut i alla kommersiella kanaler i det aktuella sändningsområdet. Just det problemet finns alltså inte.

  6. Mobiltelefoner i all ära. Men det finns en tendens till övertro på elektroniska plattformar. Om mobilnät och datornätverk går ner vid kriser riskerar vi att stå handfallna i svåra situationer. Därför är det viktigt att slå vakt om ”stabila” kommunikationsverktyg.

    • Det var förvisso enklare för trettio år sedan när LRAB var ensamma i etern och GSM ännu inte hade lämnat pappret. Idag måste mångfaldsprincipen rimligtvis få råda; ju fler kommunikationsverktyg (och rundradio-operatörer) som kan distribuera VMA parallellt, desto bättre.

  7. Fanns polisen ute då med? Med PA system och hela discobelysning på osv?
    Finns de en allvarlig risk för allmänhet borde polisen ha varit ute med, ihop med de här VMA systemet. Samtidigt skulle lokal tv och radio ha info tillgängligt eller hur. Telefon/ mobil är bra Men de finns massa andra media som kan utnyttjas .Man kan inte anta att folk fattat när nån siren avgår första måndag varje månad att folk fattar att de betyder något allvarligt.

    • Problemet är väl att även polisen ska hålla sig inomhus i den mån de går. Annars riskerar ju även de att ta skada av röken. Alternativt är att de springer runt med skyddsmasker? Och de kan nog skrämma upp de flesta. Vet inte vad det finns för rutiner kring detta i dagsläget de kanske ”krisinformation” kan svara på?

  8. Det har gått inflation i VMA och hanteringen!!
    Nu finns stora olikheter och medborgarna riskerar att nås av OLIKA versioner av VMA och olika i tiden beroende på vilken plattform de besöker och är bärare av VMA.

    Börja med att samordna aktörerna som plötligt blivit flera i VMA-Hanteringen. Vilket naturligtvis skulle skett innan sjösättningen av flera tjänster och aktörer.
    Jag syftar på Sveriges Radio – SOS-Alarm – 113 13 – krisinformation.se med flera.
    Som det är nu kan VMA sändas i radions P4 och SVT mm, men inte med automatik resultera i VMA på myndigheters olika websiter och appar.
    Dessutom finns oilkheter i budskapet om/när i tiden de väl publiceras.

    Finns flera exempel som ligger nära i tiden, nu senast med VMA i Norsjö förra veckan vid brand och explosionsrisk. VMA i radion men inget på vissa ansvarigas web förrens efter ett par timmar..

    Jag välkomnar alarmeringsutredningen det hehövs ett samlat grepp om detta och hoppas att det ”städas” i detta ”träsk” så att medborgarna kan Varnas – Vägledas – informeras på ett betryggande sätt och i rätt tid i framtiden. Det kan vara avgörande för utgången.
    Alla informationsvägar/plattformar behövs – men informationsdelningen och samordningen måste fungera mellan aktörerna.

    Tack Marcus att ni uppmärksammar detta.

    /Micke

  9. Jag tror att ett av problemen är att den testas för ofta och att det numera inte är så lätt att hålla reda på när testet är (”Klockan 15 den första måndagen i kvartalets sista månad” är ju rätt krångligt liksom). Om den bara testades en gång om året skulle folk reagera mer när den väl tjöt på ”fel” tid..

    • Men kan inte funktionstestet av tutorna även vara en påminnelse till allmänheten? Då är väl fyra gånger om året kanske lagom. Eller vad tycker du?

      • Absolut kan det vara så. Jag vet bara att jag själv mer eller mindre förutsätter att det är ett test när de låter.

  10. Ping: Om ett år tjuter Hesa Fredrik via telefonen - DN.se

  11. Bra reflektioner! Inte bara för att jag heter Fredrik (rel Hesa Fredrik) utan VMA har intresserat även mig ett tag. Krisinfo har redan berört i kommentarssvar ser jag, om SOS Alarms nya funktioner som ska in nästa år. Sedan har vi ju ett förslag på en ny alarmeringsmyndighet som är intressant http://www.regeringen.se/sb/d/17497/a/215756

    Men det jag främst hoppat in på när det gäller VMA är hur systemet i sig innehåller fördröjningar, och i stort helt är anpassat efter broadcasting. Å detta efter just ha studerat Halmstad lite närmare. En del är samlade på Storify, t ex https://storify.com/awaze/en-gasvarning-i-realtid

    Det är även skillnad på VMA och VMA. Det är ju mycket sällan utomhuslarmet används, utan de flesta blir mer informationsvarningar.

    Sen är jag inte helt övertygad om att det är mer allmän medvetenhet om dagens VMA (utomhuslarmet t ex) som vi ska göra kommunikationsinsatser kring. Jag tror helt enkelt det är försent att återlära allmänheten (som är mycket heterogen) om att gå in, stänga fönster och dörrar och lyssna på radion om det just är utomhussignalen vi vill pränta in (igen). Å det har med, som några varit inne på, att om det traditionella VMA-larmet i sig inte har backup och samstämmighet med allmänhetens mediakonsumtion och beteendemönster så kommer vi alltmer uppfatta VMA som Peter och vargen. Vi hör larm, ser en textremsa på TV, och 30 sekunder senare förväntar vi oss att samma eller mer information ska finnas om det på sin kommuns webb, fb, eller liknande.

  12. (Videoklippet som Länsstyrelsen producerat har tyvärr fel information i texten gällande frekvensen av test av VMA. Riktigt så ofta testas inte signaleringen, annars var det bra med en påminnelse. )

    Hemma har vi inga radioapparater alls men i mobilerna finns FM-mottagare (om man bara kunde hitta sladd-handsfree:n (som utgör antennen)). Krisinfo-appen har jag installerad men jag använder den sällan och jag följer ett antal myndigheter och nyhetsbyråer via Twitter (min primära källa till att ”något har hänt som kan kräva att jag letar vidare”) och Facebook men så är jag också en ”krisnörd”, som inte riktigt är representativ för allmänheten…

    Det är bra att system för att skicka SMS till alla mobiler i en geografiskt begränsad zon utvecklas. Det tror jag är ett viktigt parallellspår till VMA-sirenerna. Kommer ”bara” GSM-nätets mobiler nås eller också Net1 och eventuella andra mobilnät nås?

    Enligt en undersökning gällande beteenden som presenterades på Security Arena-dagen i maj, (sociala medier och kriskommunikation) så vänder sig dock allmänheten i första hand till Radion för information. Därefter följer Nyhetskanaler på Internet, TV och Nyhetskanaler via mobil (sannolikt också det via Internet…). Det beteenden skiljer sig markant från mitt eget som istället är Nyheter via Internet i mobilen, Twitter, Kriskommunikationssidor hos berörda myndigheter, Facebook-postar från myndigheter och först därefter radioutsändningar och Internetkanaler via ”stationär dator”.

    Hur hanterar man föresten ”nytillkomna besökare” till ett drabbat område? Hur får de reda på att det föreligger en ”situation”? VMA-signalen ljuder väl inte kontinuerligt under hela ”situationen”? Meddelande via valda lokala radiokanaler når sannolikt inte heller ut till dem om de anländer mellan utsändningarna. Är det Polis och Räddningstjänst som ska försöka blockera alla vägar in till området?

  13. Hej!
    Fel information i filmen? – Det sägs att VMA signalen testas VARJE måndag i Mars, Juni. September samt December.
    Det korrekta är väl den FÖRSTA måndagen i dessa månader. Inte alla måndagar.
    En viss skillnad isf. Rätt?

  14. Som någon annan skrivit så tror jag att många ser VMA-signalen som något som tjuter en måndag någon gång ibland för att testa systemet och att det nog skulle tjuta vid ett bombanfall. Skulle jag alls märka att det tjöt och inse att det inte var rätt tillfälle så skulle min reaktion sannolikt bli att först googla för att möjligen kunna lista ut vad signalen betydde, och sedan efter hur jag skulle få tag på mer information. Detta givetvis förutsatt jag vid det laget inte redan hade fått reda på vad saken handlade om via twitter. Om jag inte redan var hemma och kunde hitta rätt station på radion skulle jag nog ha svårt att hitta den extra informationen.

    Min poäng är att vi nog är många som har enormt dålig koll på vad Hesa Fredrik egentligen innebär (jag är osäker på om jag hört talas om begreppet VMA innan jag läste detta inlägg) och att varken TV eller radio är något som alla har tillgång till längre. Internet har det ju blivit problem med i områden lite nu och då också för övrigt, så min gissning är att tidigare nämnda förslag om sms är något man verkligen bör satsa på att få till. Förhoppningsvis är det få som varken har koll på VMA-rutiner eller har telefon som kan ta emot sms (speciellt bland de som är kapabla att ta till sig informationen).

  15. Tack alla som delat med sig av sina funderingar kring VMA. Alla synpunkter är viktiga i det fortsatta utvecklandet av kriskommunikation, särskilt akuta lägen som kräver direkt åtgärd.

  16. Tack Marcus för ditt inlägg på bloggen! Verkligen intressant att följa diskussionen som följde och de reflexioner som gjorts. När det gäller VMA-frågan kommer vi att fortsätta uppmärksamma den i bloggen. Just nu är frågan aktuell i samband med Alarmeringsutredningen och förslagen om en sammanhållen alarmeringskedja, som sannolikt påverkar utvecklingen av varningssystem.

    /Anna Nyman, chef Enheten för samordning, MSB

  17. Hej!
    Här är några rader om Sveriges Radios roll kring VMA – Viktigt Meddelande till Allmänheten.
    I sändningstillståndet står att Sveriges Radio skall sända varningsmeddelanden till allmänheten och det regleras i en överenskommelse med MSB – Myndigheten för Samhälsskydd och Beredskap.

    SR sänder VMA-meddelandet i P1, P2 och P3 och den aktuella lokala P4-kanalen. Dessutom kan de privata lokala kanalerna i det aktuella området, med hjälp av en speciell teknik, haka på så att meddelandet sänds även i de kanalerna. SR informerar även SVT, TV4 och några TV-kanaler till så att de kan lägga ut texten.

    SR sänder också epost till både SOS och Krisinformation.se när det finns ett nytt VMA.

    Vid de ytterst få tillfällen som tyfonerna används för att varna allmänheten behöver de koordineras med Sveriges Radio så att tyfonerna och meddelandet i radio samordnas.

    Som redan nämnts pågår ett arbete på bl a SOS –Alarm för att VMA-meddelanden skall kunna spridas även på andra plattformar.

    Janne Peterson, Chef Trafikredaktionen/Sändningsledningen/ Sveriges Radio

  18. En annan fundering.
    Det finns i princip två (i detta fallet relevanta) grupper människor i samhället idag.
    1: Medelsvensson som knappt sett krig/ kris/ risk annat än på TV.
    2: De (mest invandrare) som upplevt krig på nära håll.

    Vid eventuellt VMA kommer grupp 1 reagera med ett ”- Jaha, nu testar de igen” och ignorerar alltihop. Grupp 2 kommer få psykbryt och kasta sig i närmsta skyddsrum (lite överdrivet men ändå). Där har MSB, kommunerna och alla ”dotterbolag” till dessa ett viktigt arbete.
    Nej, det kommer inga bomber när det tjuter, Jo, du skall ändå agera enligt instruktionerna.

    Ett effektivt sätt, men svårt rent tekniskt, vore om alla radiokanaler och TV-kanaler exakt samtidigt bröt ordinarie sändning och körde information om vad som hänt. Effekten jag vill uppnå är den som i diverse äldre filmer uppstår när folk flockas kring TV-butiken för att få information. Om man samtigt hade någon RDS-funktion så att avstängda apparater gick igång skulle det inte gå att missa informationen. Mass-TV, mass-radio, mass-sms och sirener på taket borde räcka.

  19. Ping: Tips på bra initiativ inom kriskommunikation | Kriskommunikation F-samverkan

  20. Ping: Hur vill du bli varnad? | Krisinformation.se

Kommentera

