Brus i kanalerna?

På redaktionen för Krisinformation.se är vi inte mycket för talesätt. Ett talesätt som vi inte alls tror på är ”hälsan tiger still”. Därför var vi ofina nog att fråga er, kära läsare, vad ni tyckte om våra twitterinlägg.

Som ni kanske har läst i inlägget nedan har vi just genomfört en twitterundersökning. Det gjorde vi för att få grepp om vad ni tycker om oss och vad vi bör förbättra. Överlag verkar våra twitterföljare vara ganska nöjda med oss. Det kunde man förstås ana. Varför annars följa oss?

Ändå är det inte självklart att våra följare finner våra enskilda tweets särskilt intressanta, eftersom de ofta handlar om lokala kriser och händelser som berör ganska små grupper av människor. Vi blev därför positivt överraskade när många svarade att de vanligtvis finner våra tweets ganska eller mycket intressanta.

En kritik som vi återkommande får är att vi borde hålla oss till krisinformation i våra kanaler. Det vill säga, låta bli att ställa sådana här frågor eller föra annan typ av dialog som inte är direkt krisrelaterad. En åsikt som vi mycket väl kan förstå, eftersom vi en gång har haft den själva.

När vi började twittra i april 2009 startade vi en renodlad krisinformationskanal. Den hette Krisinformation och innehöll bara rubrik och länkar till de nyheter som vi publicerar på vår webbplats. Efter bara någon vecka insåg vi att vi ville föra dialog också för att svara på frågor som vi fick eller ge lästips. Det här blev ytterligare tydligt eftersom svininfluensan pågick under just den här tiden. Det fanns många frågor att besvara, men vi vågade inte blanda prat och information. Istället startade vi ett nytt konto för dialog. Det fick heta Red_krisinfo.

Under ett par år fortsatte vi så. Dialog fördes i en kanal och renodlad krisinformation meddelades i en annan. I december 2011 beslöt vi oss för att det var dags att slå ihop de två.

Det blev förvirrande både för oss och våra följare. Om jag har en fråga angående en nyhet, ska jag byta kanal då? Och visst är det märkligt att ha ett twitterkonto där vi inte kommunicerar, som en megafon. Sociala medier är ju till för att kommunicera. Allmänheten är vår målgrupp och genom att bara ha en kanal ville vi tydliggöra att dialog är en självklar del av vårt uppdrag. Dessutom upplever vi det som tydligare att bara prata på ett ställe.

Vi har full förståelse för att de finns läsare som tycker att vårt namn ska vara förbehållet riktigt allvarliga händelser och att en tweet från oss ska vara en tydlig varningssignal. De tycker inte att vi ska twittrar om mindre akuta händelser eller be om feedback från våra läsare. Men vem ska avgöra vad som är viktigt och relevant? Det som spelar stor roll i Hyltebruk är kanske inte viktigt för någon i Trollhättan. Och för oss är dialogen med er viktig.

Kommunikation är dock en ständigt pågående process och om ett år har vi kanske ändrat vår strategi återigen. Det är för att veta om det vi gör fungerar eller inte som vi ställer frågor eller gör undersökningar som den jag berättar om. Vi är väldigt tacksamma över att så många har bidragit hittills och vill gärna påminna om att era åsikter är välkomna alldeles precis när som helst. I dagsläget tror inte vi på att föra dialog i en separat kanal.

Vi tror att de här samtalen är en stor del i att vi i dag har drygt 31 300 följare på Twitter.

/Redaktionen

Annonser

One thought on “Brus i kanalerna?

  1. Ett enkelt sätt att lösa behovet av både en ren informationskanal samt en kommunikationskanal (för även dialog) kan väl vara att all ren krisinformation skickas på båda dessa kanaler. Det som inte är ren krisinfo utan ”dialog” skickas endast på kommunikationskanalen. De som endast önskar ren krisinfo lyssnar endast på infokanalen och de som dessutom önskar lyssna på er dialog lyssnar endast på kommunikationskanalen. Alltså informationskanalen blir en delmängd av kommunikationskanalen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s