Vad har du i Gaza att göra?

Polisstation i Gaza

I dag gästas Krisinfobloggen av Fredrik Svensson, sjuksköterska. Han är nyss hemkommen från Gaza, där han har har arbetat med minhantering inom MSB:s insatsuppdrag.

UNDSS Report Gaza

Wednesday
2 kids injured by an explosion from UXO
100 protesters in front of UNDP building

Thursday
3 kids injured by an explosion from UXO

Friday
1 Kid died from the injuries sustained from Wednesday’s explosion while playing with UXO.

UXO Unexploded Ordnance= OXA, Oexploderad ammunition.

sko

Samma vecka, fem barn. Fem familjer vars liv har blivit förändrade på grund av en liten stålklump, en stålklump fylld med sprängämne. En stålklump som hamnade i ett barns händer. Händer som drivs av nyfikenhet och spänning.

Runt omkring i världen finns det en sanning gällande OXA – det är mest barn som blir skadade. Hemma i Sverige hade barnen sprungit omkring på lekplatsen och lekt med pinnar, kottar eller sålt korv i affären under rutschkanan. Barn som med en lust på äventyr och en vilja att utforska lekplatsernas alla gömställen hade klättrat, grävt och krupit runt i utrymmena.

I Gaza är lekplatsen en bombad polisstation. En polisstation där det samlades in och förvarades olika typer av upphittad ammunition och granater. Granater i olika storlekar och former som legat i marken sedan ett antal olika incidenter och krig.

Granater som ibland grävs fram ur marken av små äventyrslystna händer.

Formerna på granaterna eller ammunitionseffekterna är allt för intressanta för att inte plocka upp och utforska. En känsla av att det finns något innanför skalet som skriker efter att man ska se efter.

Så hur öppnar man upp en stålklump? Man slänger den i marken och hoppas att den spricker. Samma känsla som av en julkalender fylld med choklad. Bara de mest disciplinerade barnen klarar att hålla sig. Jag misslyckades varje gång. Att det var förbjudet och att mamma sa åt mig att inte äta upp allt på en gång gjorde bara smaken ännu godare.

Det var tur för mig att det inte fanns granater på min lekplats när jag växte upp.

Kanske låter det som att det är mörkt, svart och deprimerande att åka på insats? För mig är det tvärtom.

Eod Gaza

Glädjen och tillfredställelsen som jag får av att vara med och ta bort OXA från bombplatserna och nyfikna små knattehänder, det ger mer än vad man tror. Så när mina vänner, sambon och kanske framför allt min mamma frågar:

– Vad ska du ner dit och göra?

Så är det enkla svaret att samma lille pojk som inte kunde låta bli att äta upp all choklad i julkalendern första december fortfarande bor i mig. Samma behov av att få äventyr, spänning och upplevelser, precis som när jag var liten grabb. Men i dag vill jag använda känslan till att göra skillnad. Jag har alltid känt mig mer berikad och ödmjuk av många av de situationer och händelser som jag har fått vara med om. Därför känner jag också ett sug efter att få åka iväg snart igen efter att jag har kommit hem. Kanske för att jag vet att jobbet jag utför är på riktigt och gör skillnad. En skillnad för barnet som nyfiket lyfter på en upphittad stålklump, denna gång en stålklump utan sprängämne.

Samtidigt glömmer jag inte att glädjen jag känner av smällen när vi destruerar och spränger våra upphittade granater, inte har samma mening för de lokalt boende runt omkring som får tillbaka minen från krigets hemskheter. Men vetskapen och känslan av att man hjälper till och tar bort hot som dödar framtidsplaner, drömmar och äventyr för barnen och familjerna i Gaza har varit väldigt bra för mig.

Det är vad jag har där att göra.

/Fredrik Svensson
EOD Medic MSB
Gaza

Vill du också göra skillnad? Läs mer här.

One thought on “Vad har du i Gaza att göra?

  1. Min son, Fredrik är en helt fantastisk kille med ett stort hjärta. Jag är så stolt att få vara mamma till denna underbara kille!!!

Kommentera

